keskiviikko 22. kesäkuuta 2016

Ranskalaiset on maailman kieroin kansa!

Olin tossa viikko sitten systerin citikan kyydissä, siinä jonkun aikaa istuttuani totesin:
 -Kuullostaa ihan siltä, et sulla on tästä etujarrupalat loppu.
Hitto mä oon tyhmä! olisin vaa pitäny suuni kiinni, niin tänä sunnuntaina oisin tehny jotain muuta, ku vaihtanu citikkaan jarrupaloja!  
Joku sanoo, et se on helppo homma toi palojen vaihto. Joo niin se kait onkin, siis kun vaihtaa paloja autoon, joka on just ajettu ulos kaupasta. Noi mun tapaukset vaan sattuu aina olemaan siitä toisesta päästä. Ensin pitää puolisen tuntia pestä niitä jarrusatuloita painepesurilla. Siltikin niistä on vielä kaivettava pois sen verran mutaa, et siihen vois istuttaa vaikka jukkapalmun.

Tossa citikassa se jarrusatulankansi irtos kuitenkin lopulta yllättävän helposti. Aattelin vaan, että nyt vaan työnnän männän takas, ja vaihdan ne palat. Joo mutta miten sen männän saa takas? Huomasin siinä jarrusatulan kyljessä olevan 13 millin pultin millä se mäntä pitäis saada liikkumaan, kun se ei pelkästään puristamalla mihinkään liikkunut. No eihän siihen 13mm avain sopinut...
 -> joten sen täytyy varmaan olla14mm! Mutta kun ei ollu, vaan se 14mm oli taas väljä???

Siis mitä ihmettä???



Yritin kattoo et mikä siinä on vialla, mutta eihän mun iso pää sinne lokarin ja jarrusatulan väliin mahtunu, joten se satula oli sitten pakko irrottaa kokonaan. Irrotuksen jälkeen huomasin, että se pultinkanta on 5-kulmane!. Eihän semmosta tee kukaan muu ku ranskalainen. Oon törmänny vastaavaan ennenkin citikoita korjatessa. Ensin pitää ostaa autotalli täyteen erikoistyökaluja, sitten vasta pystyy korjaamaan ranskalaisia autoja. Piti oikein laittaa tähän kuva, muuten joku luulee, et mä keksin näitä juttuja! 






Ihan suomeks sanottuna, niin paljon vitutti, että jos siinä ois ollu lähellä joku ranskalainen autonsuunnittelija, niin se vääntäs nyt rattia tuol pilvenreunalla!
Jätin sen auton siihen pukeille, läksin sisälle rauhottuu ja kattoo elokuvaa. Elokuvan jälkeen tutkin ohjeita netistä. Sainkin löytämilläni vinkeillä palat lopulta paikoilleen ja tuntu jopa jarrut pitävän kun kävin testilenkillä. Nyt passaa systerin taas ajella, mut enskerralla ku oon sen kyydissä pidän turpani kiinni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pitäiskö alkaa kasvissyöjäksi?

Aluksi tiedoksi kaikille mielensä pahoittajille   jotka ahdistuvat vessa, kakka jne. jutuista kunhan vaan kakanhaju jostain hiipii sieraim...